Hva skjer i brukt-segmentet og hvordan vil dette utvikle seg?

Bruktsegmentet er i vekst og titusenvis av motorsykler har skiftet eier via Finn.no i år. Det har vært lettere å selge motorsykkel privat i år og vi har i perioder sett godt over 9000 sykler til salgs på Finn.no.. Mange tror at brukt segmentet kommer til å vokse til tross for veksten i salget av nye sykler ikke har fortsatt å vokse inn i himmelen. Mange nysalg betyr gjerne at flere brukte sykler  skal omsettes hos forhandler eller på finn.no. Salget av lette og tunge motorsykler  har hatt en nedgang i år mens A2 har hatt en positiv og gledelig vekst.Men til tross for at det totalt selges færre nye sykler, selger vi altså flere brukte enn noen gang. Det kan tyde på at bruktmarkedet er mere aktuelt og vil kunne bli en viktigere inntektskilde for forhandlerne i årene som kommer.

Finn.no har fått en tilnærmet terapeutisk effekt for mange motorsyklister og mange bruker daglig timesvis på å oppdatere seg eller bygge et beslutningsgrunnlag for egen anskaffelsesstrategi eller planer for realisering av nye drømmeprosjekter.  Markedsplassen har blitt stor og viktig og brukes nærmest som et oppslagsverk i tillegg til å betjene funksjonen som markedsplass for både private og profesjonelle aktører i MC bransjen. Ikke alle er  like begeistret for nettstedets monopolsituasjon, men det ser ut til å være tilnærmet umulig å etablere konkurrerende virksomhet. Mange bruker timevis på Finn.no hver eneste kveld for å etablere innsikt og kunnskap om markedets tilstand, tilbud, etterspørsel og ikke minst priser. Men hvor representative disse prisene er og hva syklene faktisk blir solgt for vites ikke, disse dataene kommer nemlig ikke ut på Finn-platformen og vi antar at majoriteten av syklene selges til lavere priser enn det som initielt forlanges på Finn.no.

Vi har gjort en enkel analyse av prisforskjellene på 15 modeller fra 2021, 2022 og 2023, i fem forskjellige segment for å se hva like sykler i samme kategori legges ut for og her er det store forskjeller. Med noen unntak finner vi at det innenfor samme modell og segment er prisforskjeller på mellom 15 og 30 %, det er ganske mye og det overrasket oss. I og med at vi fysisk ikke har sett eller inspisert  syklene forutsetter vi at disse syklene innenfor den aktuelle perioden  (2021 – 2023) har en rimelig lik og akseptabel teknisk standard, det er tross alt grenser for hvor mye man kan klare å ødelegge på så kort tid, og kjørelengde er med noen unntak også rimelig lik.

De tildels store prisforskjellene betyr nok utvilsomt at noen har urealistiske forventninger til verdien av egen sykkel og høy pris betyr utvilsomt at aktørene må bruke lenger tid på å selge. Verdien av ekstrautstyr er som regel også vesentlig overdrevet og har normalt liten eller ingen effekt på salgssummen. Mye utstyr betyr normalt kun at sykkelen blir lettere å selge. I bruktmarkedet må  mann skille på private og forhandlerbaserte bruktsalg. Forhandlere kan og skal ligge høyere i pris fordi de normalt tilbyr en garanti som har en verdi for kjøperen, private salg omfattes sjeldent eller aldri av garantier og risikoen blir derfor høyere med mindre kjøretøyet fortsatt dekkes av merkegarantien og kjøpsloven. Forhandlerforeningens  (NMCF)  egen forhandlerautorisasjon er selve garantisten for at bransjen opptrer ryddig og forutsigbart  ovenfor kundene og det er bra. NMCF autorisasjonen kan du lese mere om her . Vi tror at forhandlerbaserte brukt-salg kommer til å vokse i årene som kommer og på tidspunktet hvor det ikke lenger vil være lovlig å selge nye bensindrevne motorsykler kommer det garantert til å eksplodere.

Finn-markedet virker som alle andre markedsplasser og styres av tilbud og etterspørsel, ønsket image, pris, kjørelengde, tilstand, ekstrautstyr og geografisk plassering. I søkefasen på finn.no er utvelgelsen ofte ikke er spesielt rasjonell , men snarere følelsesstyrt, og gjøres som regel i følgende rekkefølge:

  1. Modell og ønsket image
  2. Pris
  3. Vurdering av tilstand basert på bilder og utført service/vedlikehold
  4. Kjørelengde
  5. Ekstrautstyr
  6. Geografisk plassering av sykkelen

Opererer du i privatmarkedet burde du altså kunne forvente at prisen ligger vesentlig lavere enn i forhandlerleddet. Vår lille studie av brukt objektene som ligger ute på finn.no viser imidlertid at det er mange av selgerne som ikke tar dette innover seg. De ser ut til å tro at egen sykkel er helt spesiell og derfor kan forsvare en salgssum i det øverste skiktet hvor forhandlerne ligger! Da tar det tid å selge. Har du behov for å selge raskt, må du finne bunnen i riktig segment og legge deg i nærheten av dette nivået.

Trenden

MC bransjen er i likhet med den geopolitiske og pengepolitiske situasjonen i endring og hvordan dette kommer til å påvirke salg av kapitalvarer er neimen ikke så lett å si. Men, at vi skal inn i en periode hvor folk kommer til å være mer forsiktige med å bruke penger trenger man vel ikke være noen rakett-forsker for å forutse. Dette i kombinasjon med introduksjon av nye og mere bærekraftige teknologi plattformer vil nok også tilsi at både prisene og interessen for det som da finnes i bruktmarkedet kommer til å øke. Snittalderen på den Norske motorsyklisten er ganske høy og vi sverger foreløpig troskap til forbrenningsteknologien, så enn så lenge så er det dette som gjelder. Hvordan den neste generasjonen kommer til å dekke egne mobilitetsbehov og hobby og utforskertrangen vet vi foreløpig lite om så her trenger vi mere tid og data for å forstå. Det eneste som er sikkert, er at når produksjonen av forbrenningsteknologien stanses vil etterspørselen øke, kanskje prisen også! Kanskje betyr det at flere forhandlere i fremtiden vil satse sterkere på bruktmarkedet som kommer til å være den eneste kanalen for omsetting av bensindrevne motorsykler.

Om Finn.no fortsatt vil være toneangivende som kanal vites heller ikke, men det skal utvilsomt litt til å for å vinne kontroll med et alternativ i dette markedet. Mange har prøvd, men ingen har lykkes.