HubridingTrøndelagBårdshaug Herregård

Det mektige øyriket, med Hitra

Rute 2

En halv dags kjøretur langs Trøndelags berømte «laksevei», med flott natur langs fiskevann, slake heier og lave fjell. Du kjører nå langs «lakseveien», navngitt på bakgrunn av den enorme laksetransporten som forsyner resten av verden med norsk oppdrettslaks. Når du kommer til enden av fastlandet og etter å ha kjørt gjennom den dype Hitratunnelen, går ferden videre på smale og svingete veier over Hitra og Frøya. Ved ankomst Frøya, går veien til venstre i rundkjøringen og du setter kursen langs sjø og over heier, mot det historiske fiskeværet Titran.

Ruten defineres som enkel

Ruter som defineres som enkel egner seg for alle uavhengig av erfaring

Lengde
360 km

Popularitet
5 av 10

Regnes ut automatisk

Rute 2: Det mektige øyriket, med Hitra

 HR_Rute_2.gpx  7 KB
Last ned

Å kjøre hele øyriket rundt på motorsykkelen er en opplevelse! Hva med å ta bilferge ut til øyrekka Mausund – Sula, og oppleve de ytterste av Trøndelags fiskevær? Fine og svingete veier, barsk natur og mange utsiktspunkt gjør dette til en av de fineste motorsykkelturene vi kan by på.

Den første delen av turen fra Bårdshaug Herregård går opp gjennom et dalføre, som ender med utsikt mot innsjøen Gangåsvatnet på din venstre side. Etter en kort tunnel, tar du av til høyre til F714 og du begynner din ferd på «lakseveien». Veien svinger seg med noe stigning, og du vil få flotte Våvatnet på høyre side. Nyoppførte Geitfjellet vindpark ruver godt i horisonten på tur utover, og du kjører nå på den nyeste delen av «lakseveien». Her er det brede fine veier, med god oversikt og ruvende natur. Du vil kjøre gjennom flere korte og noen lengre tunneler, før du kommer til Åstfjordbrua. Den ble ferdigstilt i 2021 og var etterlengtet av de fleste, men kanskje ikke av den jevne motorsyklisten, som mistet et veiparti inne i fjorden med de fineste svingene du kan tenke deg. Men du kjører videre, vel vitende om at det kommer flere svinger.

Etter noen fine lange veistrekk med lange slakke svinger, et par tunneler og passering av en bensinstasjon på venstre side, begir du deg nå på de siste kilometerne på fastlandet. Noen svinger langs sjøen og litt oppover, så kommer du til det lengste rette strekket på turen hvor du ender opp på Sunde, som er et fint sted for en stopp. Det er også her du kjører ned i Hitratunnelen, som i sin tid var verdens dypeste undersjøiske tunnel, 260 meter under havoverflaten. Puss visiret og hold det litt på gløtt, det kan bli kondens når du bikker nedover. Etter nesten 6 kilometer med tunnel er du på Hitra, øya som er kjent for sin store hjortebestand og kan skilte med å ha en av Nord-Europas største hjortestammer. Veiene her er fantastiske, med slakke svinger og flatt naturlandskap. Her er det bare å sette føttene ytterst på fotbrettene og nyte turen. Bare ikke glem den hjorten!

På Fillan er et stopp på Kystmuseet vel verdt sitt besøk om du ønsker å vite mer om fiskerihistorien- og kystkulturen på Trøndelagskysten før du kjører videre. Eller hva med å svinge av til høyre noen kilometer senere for et besøk på Ansnes Brygger? Veien østover mot Ansnes kjøres på fine smale veier og er en fin avstikker til det kjente MC-stoppestedet Ansnes Brygger for en pust i bakken og prat med andre motorsyklister.

Et par mil på Hitras mer svingete veier, kommer du til Dolmøy og herfra kjører du inn i Frøyatunnelen, som er en 5,3 km lang undersjøisk tunnel. Ut av tunnelen, tar du til venstre i den første rundkjøringen og beveger deg nå mot Titran. Nå smalner veiene og svingene blir kortere. Du merker at havet er rett utenfor, terrenget blir mer forblåst og den friske sjølufta er gjennomtrengende. Tre mil senere kommer du til fiskeværet Titran, et historisk viktig værsamfunn godt kjent i forbindelse med Titranulykken i 1899, der 141 fiskere omkom i et fryktelig uvær. Dette gamle kystsamfunnet har et yrende liv på sommerhalvåret med bl.a. Titranspelet og Gaustadbrygga – en gammel landhandel som nå er en kafé.

Om du ønsker flere opplevelser av gamle fiskevær og gamle kystsamfunn anbefaler vi at du kjører mot Norddyrøy og tar bilferge utover mot øyrekka; Mausund, Bogøyvær og Sula. Det er mulig å kjøre av på Mausund og Sula, hvor du virkelig får opplevelsen av å være «på» havet. Ta en titt i fergerutene eller ring 175 for fergetider og se om det klaffer med din tilstedeværelse på Frøya!
På tilbaketuren anbefaler vi turen rundt Frøya langs fylkesvei 716 og 714, med fine svinger, og sjøutsikt stort sett hele veien. Ta det gjerne med ro langs denne veien, da det kan gå beitende sauer langs veibanen. På Sistranda, kommunesenteret på Frøya, ligger Hotell Frøya, hvor restaurant Havheim kan by på en god matbit og nydelig utsikt over Frøyfjorden.
Turen går nå tilbake til Hitra og rett etter Frøyatunnelen tar du en avstikker til høyre på fylkesvei 381 på tur mot Hopsjøbrygga, som er vel verdt et besøk.

På returen, svinger du av til høyre på fylkesvei 713, der vår rundtur rundt Hitra starter. Nå er det bare å lene seg tilbake på motorsykkelen og nyte øyas kystnatur. Her er det forholdsvis flatt, og utsikt mot myrterreng og kyst skifter vekselsvis. Du følger fylkesveien frem til Sandstad og returen gjennom Hitratunnelen og kjører samme rute tilbake til Bårdshaug Herregård, der en bedre middag og godt i glasset venter deg.

Support

Hvordan kan jeg navigere ruten?

Dette kommer først og fremst an på om du har montert en GPS, navigerer etter App på mobiltelefonen eller foretrekker papirutskrift. Her beskriver vi de vanligste arbeidsflytene:

• Last ned GPX filen for ruten du ønsker til din datamaskin
  • Importer filen til ditt ruteplanleggingsverktøy (F.eks. Garmin’s Basecamp eller Tom Tom’s MyDrive)
  • Eksporter ruten til din GPS på vanlig mate
  • Sjekk at ruten kalkulerer riktig i din GPS (Det anbefales at GPS er satt til å velge raskeste rute og evt. unngåelser skrudd av for at ruten skal kalkuleres som beskrevet.)
  • God tur!
  • Last ned GPX filen for ruten du ønsker til din mobiltelefon
  • Send/åpne filen i App’n som tilhører din GPS modell (F.eks. Garmin’s Drive eller Tom Tom’s MyDrive)
  • Send ruten til din GPS (følg instruksjoner som kommer med din GPS og App)
  • God tur!

Mange av rutene på Hubriding bruker appen Ride with GPS for ruteplanlegging og navigering av rutene. Denne kan du laste ned i gratisversjon eller betale for utvidet bruk. Trykk på lenken Send to Device på kartet på denne siden, når appen har startet og du ser aktuell rute trykker du Navigate og så er det bare å følge ruta.

• Klikk på linken i kartet på siden så åpnes kartet i nytt vindu
  • Skriv ut kartet, med eller uten beskrivelse