fbpx

Rute 4

Norges tak

Dette er en av Norges flotteste motorsykkel ruter, gitt at du tåler ei god kjøre-økt og noen timer i setet. Ruten kan egentlig kjøres begge veier og like flott uansett. Treffer du en godværsdag vil denne turen sannsynligvis være en av de flotteste du noen gang har kjørt i Norge!

Denne turen starter med noen helt fantastiske svinger opp til foten av Dalsnibba, denne klatreturen er en av de aller flotteste i Møre og Romsdal, men ikke like mye omtalt som Trollstigen og Ørnevegen.

Ferdighetsnivå
38%
Lengde (447 KM)
94%
Popularitet
84%

Turen ned fra Strynefjellet byr på noen tunellstrekninger som ender opp i et sirkus av varierte svinger og svingkombinasjoner. På veien til Sogndal som er rutens sørligste punkt vi du ALDRI kjede deg. Severdighetene står i kø og du vil kunne velge å vrake mellom naturopplevelser og tilrettelagte aktiviteter på veien sørover. Taubanen i Loen er en av disse. Sogndal blir kanskje et naturlig lunsj-sted før du starter på wow-etappen over Sognefjellet. Herifra vil du oppleve det villeste av det du kan finne av fjorder og fjell i Norge, og turen gjennom det spektakulære landskapet er svingete og herlig å kjøre i. Det oppstår raskt et dilemma hvor du nesten må velge mellom nytelse av svinger eller visuelle inntrykk som nesten overgår enhver forventning. For motorsyklisten er må dette være selveste himmelriket!
Når du ankommer Lom har du ca 100 km igjen av turen tilbake til Geiranger, her er terrenget roligere, svingene større og du kan flyte godt gjennom landskapet over fjellet til Grotli og videre til Geiranger. Dersom du nå har krefter igjen og er mottakelig kan vi anbefale turen opp om Dalsnibba. Du vil sannsynligvis komme hit på ettermiddag med solnedgangen i vest og de visuelle inntrykkene vil overgå det meste av det du har sette tidligere. Veien opp til Dalsnibba er et kapittel for seg og særdeles morsom å kjøre. Nedfarten til Hotel Union Geiranger kan deretter bare nytes med nye svinger og et herremåltid innen rekkevidde.

«Det anbefales at GPS er satt til å velge raskeste rute og evt. unngåelser skrudd av for at ruten skal kalkuleres som beskrevet.»
«It’s recommended to set you GPS to select the fastest route and any avoidance turned off for the route to calculate as intended.”
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on email
E-Post