Jeg var så heldig å få oppleve nye 1300 GSA i den nye butikken til MC Oslo i kveld, det var to bokstavelig talt store opplevelser.
Jeg skal på ingen måte avsløre hva dette blir men vi kan se at smilet til Kim Harald Jøranli er stort, det er butikken også, så dette er det er det bare å glede seg til. Dette kommer rett og slett til å bli en destinasjon, en severdighet og opplevelse de aller fleste motorsyklister kommer til å valfarte til. Dette finnes det nemlig ikke makan til i Norge.
Vi fikk også mulighet til å ta nye BMW R 1300 GS Adventure (GSA) nærmere i øyensyn i sitt nye og rette element og det var en like stor opplevelse.
Førsteintrykket ble vesentlig justert da jeg fikk se sykkelen i virkeligheten. Den er vesentlig mindre enn jeg fikk inntrykk av da jeg så den på bilder for første gang. Med en valgbar setehøyde fra 79 -91,5 cm tilgjengeliggjøres GSA for en stor gruppe førere og senkefunksjonen gjør den enda enklere å leve med for førerne som ikke er så lange. Siden jeg selv ikke er lenger enn 174 cm var jeg veldig spent på akkurat dette, men jeg kan bare konstantere at dette over hodet ikke er noe problem.
GSA er velbalansert og derfor lett å buksere, selv om den veier 20 kg mere enn standardversjonen. GSA er utvilsomt en spesiell maskin og det formelig bugner av kule og gjennomtenkte detaljer som ikke finnes på standardmodellen.
Dette er en maskin som er designet for adventure kjøring og all funksjonalitet er rettet mot heavy-duty kjøring på eller utenfor vei.
Det er tilrettelagt for sidevesker og soft-bags nær sagt over alt og selv om sykkelen blir bred og omfangsrik er proporsjonene riktige, maskuline og samtidig smekre. Kvaliteten på karosseri profiler og maskinering er høy og faktisk en nytelse for øyet. Dette ser veldig bra ut.
De fastmonterte holderne til sideveskene er robuste men ikke så dominerende at de skjemmer ut sykkelen når sideveskene ikk er påmontert. Det er enkelt å henge veskene på og stativer holder lasten i et fast og godt grep. Veldig bra.
Det er massevis av små, men viktige og funksjonelle detaljer, slik som denne tie-down bolten som sitter midt i setet og muliggjør stropping av løs bagasje bak føreren. Skikkelig smart og praktisk.
GSA er tuftet på standardmodellen så mye er likt, 145 hk og 149 Nm, samme instrument og betjeningsfunksjoner , men litt lenegere dempervandring og selvfølgelig tanken på 30 liter gjør denne modellen til noe ganske annet enn standardmodellen som på langt nær fremstår som like maskulin. Det nyeste fra BMW er at GSA også leveres med en automatkasse som byr på teknologi som skaper nye og flotte kjøreopplevelser og vi oppfordrer alle til å prøve denne teknologien som tar kjøreopplevelsen til et nytt nivå. Dette må bare folk prøve og vi oppfordrer alle til å ta ett skritt forover og litt inn i fremtiden for dette er kule greier.
Vindskjermen er også vesentlig større enn på standard modellen, men i likhet med denne har også GSA ni forskjellige setekombinasjoner som virkelig gjør det mulig å personifisere uavhengig av lengde og størrelse på føreren. Dempersystemet med teleleveren og parkaleveren er det samme som på tidligere modeller og kardangløsningen sparer føreren for mye mindre og enklere vedlikehold på lenger turer. Du kan velge mellom fire versjoner, standard, Trophy, triple black eller option 719
Jeg var som mange andre ganske skeptisk da de første bildene ble frigjort, nå er jeg imidlertid av en ganske annen formening og ser nå bare fram til å få kjørt den selv. Ta turen til Kim Harald og crewet, du kommer garantert til å heve øyenbryna og muligheten for at du går på en aldri så liten smell er så absolutt til stede. Dette er virkelig en heftig maskin så lykke til. dersom været holder og frosten holder seg unna skal vi kjøre den i neste uke og kommer da tilbake med en litt mer utførlig beskrivelse av herligheten.
This is nice.