Yamaha R3 – nytt ansikt i R-verdenen

Yamaha strammer opp hele R-serien og dette ser veldig bra ut.

Alt Yamaha gjør i dette segmentet bygger på verdifull kunnskap og erfaring fra Moto GP sirkuset. Her forskes det, her utvikles og læres det veldig mye som deretter tas videre til de serieproduserte gateversjonen som vi kan slå kloa i. Yamaha har gjennom mange tiår utviklet dette segmentet som har hatt mange legendarisk modeller som folket formelig elsker.

Ingen har en så stor R portefølge som Yamaha, den starter med R125, fulgt av nye R3, R7 og den helt  nye R9 som vi tidligere har omtalt. i tillegg kommer de racing tilpassede modellene R6 RACE and R6 GYTR og flaggskipene R1 RACE and R1 GYTR

Nå lanseres 2025 utgaven av R3 som har fått en facelift og en ny tech-pakke som gir A2 førerne tilgang til siste skrik på denne fronten. Journalisten har selv kjørt mye R3 og elsker modellen som er svært godt egnet for festlige kjøreopplevelser på svingete Norske veier. Faceliften må vel kunne sies å være svært vellykket, dette går definitivt rett inn i «head twister kategorien» og er rett og slett bare sexy.

På techfronten skilter den nye modellen med en våtvekt på 170 kg, et vesentlig slankere design, en slankere seteramme, 37 mm oppmed dempere som et godt bindeledd mellom fører og forhjul, og et slipper system A&S  (assistent & slipper) som gir mykere clutch-handling og takler heftig nedgiring på en smidig måte. Kvikkskifter funksjon er også tilgjengelig og det vil trolig være en god investering, da blir dette nemlig en skrekkelig festlig redskap å kjøre med. TFT instrumentet er tidsriktig og kult og gir føreren en opplevelse av å befinne seg i riktig tidsalder.

42 hk og 30 Nm er mer enn nok til å gi A2 førerne en herlig introduksjon til R-miljøet på en modell som virkelig tilbyr lykke og svært morsomme kjøreegenskaper. Her får du USB kontakt og en app løsning og et conectivity-system (My Ride) som vil tilfredstille de unge og moderne menneskets behov.

Nye R3 er helt klart tatt til nye høyder og vi gleder oss til å kjøre den til våren. Dette blir garantert en veldig populær A2 modell som også A førerne kan kose seg med.