Brukt eller nytt – trender

Flere og flere koser seg på motorsykkelen, men salget har for mange merker, med noen unntak, gått ned i år. Aktørene klør seg i hue for å forstå forbrukeradferden og gjennomfører i disse dager strukturelle endringer (les endringer i forhandlerstrukturen) for å komme tilbake på toppen av salgsstatistikken eller ta større markedsandeler. Å reparere en kjøretøy som er i bevegelse er er ingen enkel disiplin og det kan derfor hende at noen risikerer å få fingrene i maskineriet mens man gjør nettopp det. Det vil på sikt komme motorsyklisten eller forbrukeren til gode, garantert.

Årsakene til at bransjen og forbruksmønsteret er i endring er nok mange og sammensatte, men i denne situasjonen ser vi noen trender som er interessante og disse kan bli utslagsgivende for hvordan bransjen vil komme til å utvikle seg i det neste tiåret.

Nye trender

Midt oppe i de pågående strukturelle endringene i bransjen blir vi også påvirket av utenforliggende forhold eller endringer som påvirker valgene vi gjør. Disse endringene er gjerne knyttet til rente og levekostnader, prisstigning, endringer i aktørbildet eller adferdsendring knyttet til bruken av motorsyklen.

Vi ser følgende utviklingstrekk som vi følger med på:

  • De asiatiske aktørene løfter kvaliteten og utfordrer markedet på pris og kjøreopplevelser
  • Aktørbildet er i endring – flere asiatiske aktører kommer til Norge
  • Bruktmarkedet vokser
  • Mobilitetsmønster og reisemåter er i endring
  • Adventuresegmentet ser ut til å fortsette veksten  i alle klasser men ikke alle merker
  • Interessen for sykler med lavere vekt og effekt er voksende
  • Kjøreopplevelses elementet og ferdighetsfokus vinner til fordel for størrelse, motorvolum og effekt
  • Akkurat nå ser det ikke ut til at vekstpotensialet ligger i high-end segmentet
  • Kundenelojaliteten utfordres av nye produkter med tilsvarende kvalitet, gode ettermarkedstjenester og lavere priser

Resultatene for 2024 vil gi en viktig pekepinn på hvilken vei utviklingen tar, så får folk selv kjenne på egne behov og samsvar med  trender og utviklingstrekk.

2025 kommer til å introdusere mye endring og det blir veldig spennende å se om og eventuelt hvordan dette vil påvirke oss.